Whitsundays

29 december 2015 - Whitsunday Island, Australië

28 december
Vandaag staan we om 6:30 uur op omdat we met een zeilboot naar Whitsundays gaan. We pakken onze spullen in, leggen onze backpacks in de opbergruimte van het hostel en lopen richting de plek waar we moeten verzamelen voor de boottocht. Om 8:00 uur vertrekken we met de boot richting Whitsundays, we maken een stop bij Whitehaven beach. Dit is het allermooiste strand wat ik ooit heb gezien, het zand voelt als bloem aan je voeten en de zee is heel helder blauw. We maken wat foto's van het strand en nemen daarna een duik in het water. Terwijl we zwemmen komen we kleine lemonsharks (citroenhaaien) tegen. Ze zijn oranje van kleur en niet gevaarlijk voor mensen, ze zwemmen weg als je ernaar toe loopt. Daarna loop ik terug naar het zand en er komt zelfs een hele grote rog voorbij zwemmen. Gelukkig hebben we wetsuits aan die ons beschermen tegen de dieren in het water. Het is wel heel gaaf om de dieren in de echte natuur tegen te komen. Nadat we hebben gezwommen lopen we een naar een lookout point, hier heb je een heel mooi uitzicht op de zee en de zandbanken die in het water liggen. Helaas is het weer vandaag niet zo mooi, het regent en het is erg bewolkt. Als de zon er was dan zou het plaatje compleet zijn maar helaas. Nadat we een stop van 3 uur bij Whitehaven beach hebben gehad, slaan we de zeilen uit en varen we richting de stop waar we deze nacht zullen verblijven. Ik ben blij dat we in rustig water blijven overnachten, tijdens de tocht waren de golven best heftig dus voelde ik me een klein beetje zeeziek. De zee is hier ook zo mooi, in Nederland lijkt het water bruin en vies, hier in Australië is de oceaan donker blauw. Ze houden hier alles ook heel schoon, ze zeggen overal peace for the beach. Nadat we hebben gegeten zitten we nog op het dek en er brand een licht aan het eind van de boot. Er komen kleine visjes op het licht af, doordat grotere vissen die kleine visjes eten, zien we hele grote vissen achter de boot zwemmen en springen in het water. Een erg leuk gezicht. Daarna drink ik nog koffie  en besluit ik om naar bed te gaan.
29 december
Ik word wakker om 6:50 uur door het geschommel van de boot. Om 7:00 uur komt de crew ons wakker maken voor het ontbijt. Nadat we hebben ontbeten pakken we de wetsuits en snorkels en varen we richting een plek waar heel veel vissen zwemmen en waar het koraal prachtig is. Ik vind het eerst een beetje eng om te gaan snorkelen maar door alle visjes die om me heen zwemmen vind ik het niet meer zo eng. Ik voel me als een visje tussen de grote groep verschillende soorten vissen. En het koraal is zo mooi, het heeft allerlei kleuren, roze, paars en blauw. Op een gegeven moment zwem ik naast een meisje en ze is haar snorkel kwijt geraakt en ze vraagt of ik haar snorkel op wil duiken. Terwijl ik onder water ga krijg ik heel erg kramp in m'n rechter been en daarna ook in m'n linker been. Ik kan niet meer zwemmen dus ik schreeuw om hulp. De speedboot is binnen 1 minuut bij mij en het meisje helpt me snel in de boot en van mijn krampen af. Ik besluit om terug naar de zeilboot te gaan omdat mijn benen nog steeds pijn doen. Na even rust te hebben genomen varen we naar een andere plek, minder mooi als de eerste plek maar hier zwemmen heel veel schildpadden. Ik trek m'n wetsuit weer aan en snorkel door het water. Om me heen zwemmen 3 schildpadden en ik zwem met ze mee. Ze zijn gigantisch groot, zo gaaf! Na een half uurtje met de schildpadden gezwommen te hebben gaan we terug op de boot en we varen terug naar Airlie beach. Onderweg begint het keihard te regenen en het waait erg hard, we trekken gele regenjassen aan, de zeilen worden uitgeslagen en we zitten aan de hoge kant van de boot om evenwicht voor de boot te creëeren. Het gaat er zo heftig aan toe dat we bijna kantelen met de zeilboot. Wel een gave ervaring om zo over de oceaan te varen. Nadat de golven minder heftig zijn en de boot weer op een normaal niveau kantelt, wordt er fruit geserveerd. Nadat ik een paar stukjes meloen, appel en sinaasappel heb gehad wil ik de schillen weggooien. Op het moment dat ik opsta, kantelt de boot weer en ik val bijna over boord. Ik had het zelfs niet eens door, voor m'n gevoel hield ik erg goed m'n evenwicht. Zelfs de kapitein schrok ervan. Gelukkig is het goed gegaan en we zijn nu veilig terug in Airlie beach. We lopen naar het hostel en checken ons in. We slapen op een kamer met een meisje uit Zwitserland en na een heerlijke douche gaan we met haar uit eten.