Airlie beach

27 december 2015 - Airlie Beach, Australië

25 december
Na de lunch kijken we nog even bij de poolparty en daarna lopen we richting het strand. Het is ongeveer 16:00 uur, we nemen nog een duik en lopen daarna richting het dorpje om te kijken of er nog restaurantjes vrij zijn. We lopen langs een aantal restaurants maar bij de meeste zijn alle tafels al gereserveerd. Aan het eind van de straat zit een Indiaas restaurant, ze maken een tafeltje vrij voor ons. We eten garnalen in hele pittige curry met rijst. Erg apart maar wel lekker. Na het diner eten we nog een ijsje bij de ijssalon en daarna lopen we terug naar het hostel voor een douche. Na het douchen zitten we nog voor het hostel en daarna gaan we naar bed.
26 december
Vandaag staan we om 9:00 uur op omdat we om 11:30 bij Nomads worden opgehaald door een gids om met de trein richting Airlie beach te gaan. Het wordt een lange treinreis, we komen 27 december om 6:42 uur in de ochtend aan in Airlie beach. Het schijnt dat de treinen wel heel luxe zijn in Australië dus ik ben benieuwd. Ook vertelde een receptionist mij dat er veel aboriginals met de trein reizen, die hebben we nog niet gezien dus dat zal vast ook leuk zijn om hen tegen te komen in de trein. Eenmaal aangekomen bij het treinstation ligt het op een erg afgelegen plek. Er staan wel veel mensen op de trein te wachten. We moeten een uur wachten totdat de trein aankomt, we stappen in de trein en ze roepen dat we kunnen gaan boarden, het voelt alsof je in een vliegtuig stapt maar dan zonder poortjes. In de trein ziet het er ook een beetje uit als een vliegtuig, er lopen net als in het vliegtuig mensen rond met eten en drinken wat je kunt kopen. Je kunt zelfs ontbijten, lunchen en avondeten in de trein doordat het zulke lange afstanden zijn. We zitten eerst 6 uur en 20 minuten in de trein van Cooroy naar Rockhampton. Daarna moeten we 3 uur wachten op de volgende trein. In de tussentijd dat we wachten pakken we een taxi naar Hungry jacks in Rockhampton, we eten daar een hamburger met patat en ijs en besluiten daarna om zelf terug te lopen. De weg was erg makkelijk dus dat moet wel lukken. Onderweg komen we ook borden tegen die ons wijzen naar railway station en na een wandeling van 20 minuten komen we weer terug bij het treinstation. We moeten nog 2 uur wachten op de trein, er komt een medewerkster van het spoor aanlopen en zij wijst ons de weg naar een wachtruimte met stoelen, tafels en banken en zelfs tv. Ik vind een spelletjes boekje en speel wat sudoku en ondertussen kijk ik tv. Hierdoor gaat de tijd iets sneller. Om 23:41 komt de trein eindelijk aan en na een bagagecheck stappen we in de trein. Onze bagage wordt in Prosperine automatisch overgedragen naar de bus, erg handig. Na een lange, vermoeiende rit van 6 uur en 20 minuten zijn we eindelijk aangekomen in Prosperine. Ik zie dat de bus naar Airlie beach al klaar staat dus we lopen die kant op. We zien dat de medewerkers van de trein onze bagage al aan het overdragen zijn, best luxe hier. Na een rit van een half uur in de bus zijn we aangekomen in het hostel, het is inmiddels 27 december.
27 december
We slapen in het hostel base backpackers, het zijn mooie huisjes met slaapkamers voor 6 personen. We zijn vanmorgen om 6:30 uur aangekomen maar we kunnen helaas pas inchecken vanaf 13:00 uur dus we besluiten onze backpacks bij het hostel op te bergen en een wandeling door Airlie beach te maken. Midden in het dorp is een gigantisch zwembad gebouwd, heel tropisch ziet het eruit. Wij vragen ons wel een beetje af waarom ze hier een zwembad hebben gemaakt en waarom de mensen niet gewoon in de zee zwemmen. Ik kom een bordje tegen waarop staat dat het verboden is om in de zee te zwemmen. Van een tourguide horen we dat dit is omdat er krokodillen, roggen en kwallen in de zee liggen. Nadat we dit te horen hebben gekregen blijven we maar uit de buurt van het strand en genieten we van het mooie zwembad. We blijven tot 9:30 uur bij het zwembad liggen en daarna besluit ik om ontbijt te gaan halen, ik loop wat door het dorpje en ik vind uiteindelijk de weg naar een supermarkt. De grotere supermarkten buiten het dorp zijn wat goedkoper dan die in de winkelstraat. Ik haal ontbijt, lunch en wat fruitsap en fruit. Daarna loop ik terug naar het zwembad om te ontbijten. We liggen daarna nog wat in het water en gaan rond 12:00 uur terug naar het hostel om te kijken of onze kamer al klaar is. Om 12:30 uur kunnen we ons dan eindelijk inchecken en we lopen naar het huisje waar we zullen overnachten om onze spullen neer te leggen. Bij de receptie vertelden ze dat we ons voor 18:00 uur moeten inchecken voor de boot die morgen richting Whitsundays gaat. We besluiten ons gelijk te gaan inchecken en boodschappen te doen voor de komende dagen. Nadat we alles hebben gedaan wat we moesten doen, lopen we terug naar het hostel voor een beetje rust. Ik voelde me zo moe door de treinreis dus ik viel gelijk in slaap. Rond half 7 werd ik wakker doordat er een meisje onze kamer binnenkomt lopen, ze slaapt ook bij ons op de kamer en ze komt uit Zwitserland. Nu ik toch wakker ben en het etenstijd is, lopen Manon en ik met de boodschappen naar buiten op zoek naar een plek om avondeten te maken, we maken wraps met zalm. Na het avondeten douchen we en daarna valt Manon gelijk in slaap. We moeten morgen om 6:30 uur opstaan omdat we met de boot naar Whitsundays gaan dus ik besluit ook maar lekker in bed te kruipen.